Apa bezanya???

Penulis : faizahabdwahab Masa : 22:04 Comments : 2 Labels :
Assalamualaikum

hyep...

"eeee yuck geli aku tengok pengutip-pengutip sampah ni,dah la bau pun busuk..jijik aku!!!!"

"eiii kotor la nak masuk sawah tu geli la...aku ade ijazah ok....ishhhhhh"





Astaghfirullahalazim apa hak kita nak cakap macam tu?
lupa ke siapa kita atas dunia ni..
lupa ke kita ada yang maha kuasa..
lupa ke yang hidup ni umpama roda..

sayang-sayang,

jijik ke pengutip sampah?
salah ke dia?berdosa ke dia?
sekurang-kurangnya mereka mahu mencari rezeki yang halal buat keluarga mereka,
mencari rezeki dengan tulang empat kerat mereka selagi terdaya,
tidak mengharapkan orang lain..

geli?tanpa mereka merasa ke kita untuk makan nasi setiap hari?
sawah yang dikatakan kotor itu lah lukisan alam dari Allah..
siapa kita sebagai hamba untuk cakap jijik ataupun kotor?
ijazah yang ada itu lah bukti kasih sayang Allah padamu..
kurniakan otak yang cerdas untuk menolong agama dan bangsa sendiri..




Apa bezanya kita semua?
hanya iman dan taqwa..
sehebat mana pun kamu,
sekuat mana pun kamu,
sebijak manapun kamu,
tanpa kasih sayang dan rahmat-NYA kita hanya manusia hina..
apabila terpisah nyawa dari badan kita menggunakan kain yang sama warnanya,
ditanam di dalam tanah jua..
siapa kita untuk membezakan sesama kita..
sedangkan Allah tidak pernah membezakan kita selagi kita bertaqwa..




















notapoket:mengingatkan diri sendiri dan berkongsi dengan orang lain
               :jangan jadi orang yang bongkak didunia ini ok..
               :yang baik itu datang dari Allah yang buruk juga dari Allah tetapi disandarkan pada kelemahan diri eija sendiri..^^,


with love:

2 comments:

syahirooAhmad said...

thumb up! ya! siapa kita nak kutuk2 dan bangga2 diri? besar sgt ke...

~bUih-bUih ciNta~ said...

errmm, begitula pemikiran orang zaman sekarang..tapi nak cari kerja bukan senang dah..:)